Jak na stěhování v klidu a bez stresu? S naším návodem to zvládnete

Jak na stěhování v klidu a bez stresu? S naším návodem to zvládnete

Lidé mění bydliště z nejrůznějších důvodů. Nejčastěji se stěhují od rodičů do vlastního bytu, či při zakládání rodiny. Vlastní bydlení je snem většiny Čechů. Jestli jste našli to svoje, podepsali kupní smlouvu a zařídili převod v katastru nemovitostí, zůstává už jenom samotné stěhování. V našem článku se dozvíte, jak se přestěhovat v naprostém klidu.

Kdy začít s přípravami

Na stěhování se začněte připravovat alespoň měsíc předem. To je ideální doba pro objednání stěhovací služby. S měsíčním předstihem si budete moct vybrat z mnoha firem, a navíc i z mnoha termínů stěhování. Touto dobou si domluvte i hlídání pro děti a domácí mazlíčky, ideálně na dva dny před stěhováním a dva dny po něm.

Sepište si seznam nábytku a věcí. Ten od vás budou potřebovat při objednávce i stěhováci. Všechny nadrozměrné a extra těžké věci hlaste předem. Nesnažte se nic zatajit ani „zmenšit“, tím by se stěhování zbytečně prodloužilo a prodražilo. Zároveň mějte představu, jak bude v novém bytě nábytek rozmístěn, ulehčíte a urychlíte tím stěhování.

Zhruba týden před stěhováním si pořiďte dostatek obalů a krabic na stěhování. Na všechny obalové materiály mějte rezervu alespoň 30 procent. Kromě krabic, které můžete koupit anebo zdarma dostat v samoobsluze, budete potřebovat bublinkovou fólii, fixační fólii, něco na výplně krabic (polystyrén nebo staré noviny), lepicí pásku, lihovky, nůžky a silné pytle, klidně ty na odpadky. Jestli plánujete nábytek před stěhováním rozložit, mějte i šroubováky a potřebné nářadí. Některé stěhovací firmy vám veškerý obalový materiál a krabice na stěhování zdarma přivezou před stěhováním k zapůjčení.

Na samotné balení si vyhraďte dostatek času, bude trvat mnohem déle, než si myslíte. Abyste byli v klidu, začněte už týden před stěhováním.

Stěhování si pečlivě naplánujte.

Stěhování si pečlivě naplánujte. 

Jak sbalit věci na stěhování

Stěhování je skvělou příležitostí pro zbavení se zbytečností. Velmi pravděpodobně při balení narazíte na mnoho věcí, o kterých jste ani netušili, že je máte. K tomu hromada nenošeného oblečení, nepoužívaných hraček, skripta ze školy či nevhodné dekorace. Všeho se nelítostně zbavte. Co nejvíc věcí darujte na charitu, a to, co již dosloužilo, řádně vytřiďte.

Se samotným balením je vhodné začít i týden před stěhováním. Nejdřív sbalte věci, které zcela určitě nebudete pár týdnů potřebovat. Pravděpodobně půjde o knihy, sezónní oblečení, sportovní potřeby či dekorace. Při balení myslete na vybalování a dávejte věci z jedné místnosti do jedné krabice. Všechny krabice popište názvem místnosti – stěhováci vám je pak dají na požadované místo.

Zvlášť si sbalte věci, které naopak budete potřebovat hned po přestěhování a první den a noc. Tedy pyžamo, peřiny, léky, toaletní papír, hygienické potřeby, ručníky, pár kusů oblečení a spodního prádla, či nabíječku na telefon. Toto zavazadlo si zřetelně označte, aby v novém bytě neskončilo pod haldou dalších krabic. Připravte se i na to, že si nebudete moct možná i pár dní vařit. Udělejte si vydatnou svačinu a kávu do termosky a sepište si seznam restaurací a bister v okolí.

Oblečení a peřiny sbalte do pytlů, zbytek věcí do krabic. Nábytek i spotřebiče obalte bublinkovou fólií. Rozbitné věci a kosmetiku balte zvlášť a tyto krabice výrazně označte nápisem „křehké“, aby se s nimi manipulovalo opatrněji.  Připravte i všechny spotřebiče – vypusťte z kávovaru či pračky přebytečnou vodu, rozmrazte mrazák a spotřebujte všechno jídlo.  

Den D – stěhování

U samotného stěhování by měli být minimálně dva dospělí. Jeden bude vysvětlovat, co patří kam a upozorňovat, která krabice je křehká. Druhý bude hlídat stěhovací auto či naopak otevřený byt. Nábytek i osobní věci dávejte do místností, kam patří a tak, aby nezamezili průchod. Po stěhování ukliďte společné prostory ve starém i novém domě.

Během stěhování se i při sebevětší opatrnosti může stát, že na nábytku zůstane nějaký škrábanec. Hodnotnější kusy nábytku proto zabalte do více vrstev fólie. Mnoho stěhovacích služeb je pro tyto případy pojištěných, ale kvůli malému poškození se vám nevyplatí hlásit pojistnou událost.

Víte, že ze zákona máte nárok na volno při stěhování, a to až 2 dny? V případě, že vám stěhování nařídí zaměstnavatel, musí vám ho i proplatit. Jestli jde o vaše rozhodnutí, paragraf říká, že na stěhování vám zaměstnavatel musí dát volno, ale ne placené. Je tedy na vašem uvážení, zda si na stěhování vyberete dovolenou.

Věci denní potřeby balte zvlášť, abyste je měli hned po ruce.

Věci denní potřeby balte zvlášť, abyste je měli hned po ruce. 

Svépomocí anebo s firmou?

Cena stěhování za byt 3+1 se může pohybovat od 4,000 do 8,000 Kč, dle náročnosti stěhování a množství nadrozměrných kusů nábytků. Jestli nemáte výtah, anebo potřebujete přestěhovat například i piano, připravte se na mnohem vyšší částky. Pro maximální pohodlí zákazníka mnohé firmy dnes již nabízí i sbalení a vybalení všech věcí. V takovém případě počítejte s dvojnásobnou částkou.

Pro mnoho lidí jde o velmi vysoké sumy, a proto raději volí stěhování svépomocí. Jestli máte k dispozici dostatečně velkou dodávku a hodně přátel, kteří vám rádi pomůžou, je to cesta, jak ušetřit. Předem si ale moc dobře promyslete, kolik a jak těžkých věcí ponesete. Snažte se reálně odhadnout své síly a nechat si na stěhování dostatek času, jinak vás stěhování může stát zdravotní problémy. Zajistěte si také pomůcky na stěhování nábytku, jako jsou například rudl či popruhy na stěhování.

Kde nahlásit změnu adresy?

Změnu adresy musíte nahlásit všem úřadům – tedy zejména na obecním úřadě, registru vozidel, finančním úřadě, živnostenském úřadě, na zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Dále myslete na přehlášení energií (ve starém i novém bytě), telefonu, internetu a pojistky, a na přihlášení na SVJ či družstvu. 

Mezi další místa, kde je potřeba nahlásit změnu adresy, může patřit mobilní operátor, banka, pojišťovna a spořitelna, doktoři, kroužky či zájmové kluby a sdružení. Jestli měníte trvalou adresu, je potřeba dát vědět zaměstnavateli, škole a školce vašich dětí.

Prodávate nemovitost?
Získejte až o 10% vyšší cenu

Nechte si od nás doporučit ověřeného makléře, opravodovného specialistu v oboru,
s nejlepší nabídkou v dané lokalitě.

Jakou nemovitost prodáváte?

Byt
Dům
Pozemek
Jiné

Vybíráme z 11 737 realitních makléřů z celé ČR. Doporučíme vám pouze ty kvalitní,
s nejlepší nabídkou v dané lokalitě. Finální volba je čiste na vás.
Naše srovnání je nezávazné a zdarma.

Publikováno: 25.4.2020

Poslední aktualizace: 20.12.2021

Téma: Kupní smlouva na nemovitost Katastr nemovitostí

Související články

Jaká je cena za výpis z katastru nemovitostí?

Téma: Výpis z katastru nemovitostí Katastr nemovitostí FAQ

Samotný výpis lze získat přímo na katastrální úřadě, prostřednictvím Czech POINTu nebo online na webových stránkách Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. a podle toho se i odvíjí ceny za výpis. Čtěte jaké jsou v nich rozdíly.

Přečíst článek

Jak postupovat při koupi nemovitosti: co si ujasnit předem a na co si dát pozor?

Téma: Prodej nemovitosti Hypoteční úvěr Rezervační smlouva na nemovitost Katastr nemovitostí Kupní smlouva na nemovitost Realitní makléř

Koupě nemovitosti symbolizuje významný životní milník. Proces výběru a následné koupě vašeho nového bydlení se proto nevyplatí příliš uspěchat. Jaké kroky podniknout před samotnou koupí nemovitosti? Čtěte!

Přečíst článek

Mohli jste nás vidět
v těchto médiích